Ihanaa juhannusta kaikille! Tässä kasvattien mahtavia juhannusterkkuja, kuvat omistajilta:
:
Tänään Ilo eli Jangas Uusi Lempi sai kolmannen sertinsa ja valioitui. Ilo osallistui Hannan kanssa Kotkan näyttelyyn, jossa Tom Johnston arvosteli ja se voitti käyttöluokan, sai SA:n ja sijoittui PN2 ja sai samalla sertin ja muotovalion arvon. Onnea Hanna ja Ilo!
"Nicely balanced head. Moderate stop. Well placed ears. Moderate bone. Good depth of body. Moderate ribbing. Good loin. Moderate turn of stifle. Moderate hocks. Good coat color. Moved well fore and aft."
Velipoika Rolle eli Jangas Usko Unelmiin oli viikonloppuna Latviassa, jossa se palkittiin Erillä kumpanakin päivänä.
Tämä päivä vietettiin Sissin kuoroesitystä katsomassa, kun he esiintyivät Oodi-kirjaston edessä olevalla ulkolavalla. Mukaan pääsi reipas Reko eli Jangas Zest of Life, joka oli meillä viikonloppuna hoidossa. Reko on niin reipas ja hienosti käyttäytyvä pentu, että oksat pois. Päivään kuului automatka metrolle, metromatkailua (mukaan lukien hississä ja sylissä rullaportaissa kulkemista), musiikkiesitysten seuraamista (lähinnä nukkuen tosin), kahvilassa istumista (lue suureksi osin päiväunilla) ja kulkemista kaupungilla, jossa pissat ja kakat hoidettiin asiallisesti ulos, josta kakat tietty siivottiin pussiin. Päivän aikana pentu sai monet rapsutukset, halit ja osasi hienosti ohittaa myös muita koiria. Ihan mieletön pentu!
Eilen illalla lähdimme Riihimäellä uhkapeleihin gamblerskisoihin. Tuomarina oli Jari Suomalainen ja radat olivat tosi kivoja. Joka radan alkuosasta saatiin tarpeeksi pisteitä, mutta loppuosat koituivat kohtaloksemme. Olimme joka kerta kohtuullisen lähellä loppugamblea, mutta Pippi tuli sellaisella vauhdilla putkesta, että pitkäksi meni ja arvokkaita sekuntia kului... Aika meni vähimmillään vain runsaan sekunnin yliajalle. Sijoituksista saatiin kuitenkin kisalahjakortteja eli kalliiksi kisat eivät tulleet. Ja muurikkalätty kruunasi mukavan kisaillan. Ihanaa, että tällaisia hyvänmielen iltakisoja järjestetään, kun kolme rataa ehdittiin tehdä kolmeen tuntiin.
Hiukan jäi harmittamaan, kun en ollut vieläkään ihan kartalla loppuosuuksilla, mutta Pipin kanssa oli taas hurjan hauskaa :)
Ylli eli Jangas Ytyä Pyttyyn oli meillä to-pe hoidossa ja se on kyllä hauska ja vauhdikas tyyppi :)
Tällä viikolla on synttärijuhlien aika, kun N-pentue pääsi veteraani-ikään eli täytti 8 vuotta ja sijoituksessa oleva Hilo eli Soniarus Boogie And Birdie tuli vuoden ikään.
Onnea Nemo, Esme, Lili, Mai, Touho, Nipa, Cafu ja pikku-Hilo!
Tässä ihanat kuvat Nemosta eli Jangas New Tricks (Mira Eklund):
Suurkiitos taas Lotalle ja Arjalle Q-kkelipäivien järjestämisestä! Meillä oli taas niin mukavaa kisatessa, syödessä ja rupatellessa. Oli ihan mahtavaa, että Q-kkelipentueen yhdeksästä jäsenestä peräti kuusi oli paikalla.
Mickey eli Jangas Q-hun Kurkottaa ja Mette voittivat Q-kupin (monettakohan kertaa ;)
Mukana olivat myös siskot Minni eli Jangas Q-nlilja oikein ranskanmaalta saakka, Usva eli Jangas Q-luisa Uusi Lempi, Camou eli Jangas Q-ma Juoru, Bruno eli Jangas Q-ppa Punaisena sekä Laki eli Jangas Q-lemma Komia. Sissi pääsi kisaamaan Laran eli Q-kkeleiden tädin Jangas Lara Croftin kanssa.
Tänä vuonna lajeina oli lelujen nouto, koirankanto, koiran piti keilata limpparipulloja, biisitunnistusta ja hirmuisen vaikea Kim-leikki eli katoavien tavaroiden arvoitus.
Eilenkin Topilla eli Jangas Vaahteramäen Eemeli jäin ykköstulos niin lähelle, mutta niin kaus, kun tuloksena oli VOI2!
Lapsen hypoglykemiayön jälkeen lähdin aamusta lopen uupuneena Tuomarinkartanon näyttelyyn Vendin kanssa ja tapasimme siellä myös Tessa-siskon perheineen. Sateisena päivänä kehässä ollessa onneksi vain hieman ripotteli. Tuomarina waleseilla oli George Schogol ja walesien aloittaessa kehän ehdin jo yhdeksitoista kotiin kaupan kautta. Tänään Vendikin lähtee taas kotiin "kesäsiirtolasta". Viikkoon on mahtunut vepetreenit, junior handler-treenit Sissin kanssa, näyttelytreenit minun kanssani sekä näyttely. Kolmet näyttelytreenit (kolmannet siskon kanssa pihallamme) tuottivat tulosta:
Vendi eli Jangas Wendy Darling Nuo Eri1. Sa PN2 ja vara-sert!
"Almost 2 years. Feminine, of a good size, quite nice outline. Good spring of ribs, which is down to elbow. Sufficient angulation behind. A bit overexciting while moving, with high tail carriage."
Tessa eli Jangas Wish Upon A Star Nuo Eh2.
"2 years. Substantial bitch with strong jaws and good underjaw. Good length of neck, topline could be slightly shorter. Enough good bone, sufficient angulation front and rear. Also a bit shy, needs to be trained for the ring."
Kuten tuomari huomautti, treeniä vielä tarvitaan, kun Tessalla oli vain yhdet pikaiset treenit takana ja se hieman näkyi...
Narttujen sertin voitti Aimon eli Jangas Legend of Chiman tytär Vivamind's Silky Milky Espresso, joka saavutti samalla muotovalion arvon :)
Samaan aikaan toisaalla eli Loviisassa Kirsi Niemisen kehässä Ilo eli Jangas Uusi Lempi oli Eri2.
"Erinomaista tyyppiä oleva narttu. Kuono-osa voisi olla pidempi. Silmät saisivat olla tummemmat. Hyvä kaula. Syvä rintakehä. Erinomainen runko. Vahva raajaluusto. Hyvät takakulmaukset. Hieman korkeat kintereet. Liikkuu hyvin edestä, mutta taka-askel saisi olla tehokkaampi. Hyvä karva. Esiintyy ja esitetään hyvin"
Tänään käytiin Pipin eli Jangas Pippi Långstrump kanssa kisaamassa Ojangossa kolmella Mia Laamasen radalla. Kaikki radat olivat tosi kivoja, mutta ekalla ohjaaja (eli allekirjoittanut) ei antanut tilaa kepeille ja siitä kieltovirhe väärästä välistä aloituksesta, korjaus meni hienosti ja koko radan tulos 5 vp ja sijoitus 4. Seuraavalla radalla olin hieman myöhässä ja Pippi ajatui pituudesta ohi, mutta agilityradalla tuli sitten ensimmäinen agilityradan nollatulos, luva ja sijoitus 1. Tämä oli vasta meidän kolmas agilityrata (A1), joten olin tosi tyytyväinen. Pippi oli hirmuisen hieno ja irtosi itsevarmasti radalla. Pippi oli juuri torstaina Sallan (feeldog.fi) käsittelyssä ja se teki selvästi hyvää, kun se oli nyt ihan parhaimmillaan.
![]() |
| Pippi omenankukkien aikaan. |
Itse olin päivän töissä Stafettkarneval-tapahtumassa oppilaiden kanssa, mutta pätevät kasvatinomistajat osallistuivat Hyvinkäällä erikoisnäyttelyyn.
Nuoriso edusti oikein hienosti:
Elli eli Jangas Ylpeä Lempi pennuissa 2. Kp :)
Saima eli Jangas Yrväder pentuluokan 4.
Nuutti eli Jangas Xpialidocious Jun Eri (5.)
Ilo eli Jangas Uusi Lempi käy EH
Tosca eli Jangas Vilda Milda Matilda käy EH
Topi eli Jangas Vaahteranmäen Eemeli käy EH
Tänään ekat kasvatit kävivät korkkaamassa Suomessa epäviralliset Asca-agilitykisat. Mette Bergh kisasi sekä Huldan että Mickeyn kanssa:
Mickey eli Jangas Q-hun Kurkottaa:
Jumpers Q 🥇
Gambler Q 🥇
Gambler Q 🥇
Gambler Novice-titteli. Kaikkien kokoluokkien nopein jumpers-rata ja eniten pisteitä gamblerissä. Toisaalta Mickey on jo gamblers valio ;)
Hulda eli Jangas Usvaa Putkeen:
Jumpers Q 🥈
Gambler 🥈
Gambler Q 🥈
Hulda ei ole osallistunut virallisiin kisoihin, joten kaksi Q-tulosta (eli käsittääkseni luokkavaihtoon tarvittava tulos) kuulostaa aikas uskomattomalta tulokselta.
Kesäkausi on taas alkanut ja viikko onkin sen puoleen alkanut vauhdikkaana. Maanantain ekat vepe-treenit jäivät välistä sprinkkujen hallituksen kokouksen vuoksi, mutta tiistaina treenailtiin rally-tokoa ja pentualkeita, eilen oltiin taipparitreeneissä päivällä ja illalla koulutin agilityä. Tänään oltiin vielä Pihlan agilitytreeneissä Alman kanssa.
Alma on ollut tämän viikon hoidossa ja elo pennun kanssa on tosi hauskaa, jos toki toisinaan myös väsyttävää. Tänään nukuttiin yhteiset päikkärit naperon kanssa...
Topin eli Jangas Vaahteramäen Eemeli oli mejä-kokeissa ja nollaputken jälkeen tuli kiva Voi2-tulos 31 pistettä. Katko oli aiheuttanut ainoan hukan. Onnea!
Viime lauantai vietetiin sprinkkujen Mtach Show:ssa Tuomarinkylän vinttikoiraradalla. Säät suosi, itse olin parkkihommissa aamun ja Sissi auttoi Arjaa keittiössä. Iltapäivä vietettiin Hilon eli sijoitustyttö Soniarus Birodie and Boogie kanssa kehähommissa. Sissi oli luonnonlahjakkuus esittämisessä yhden näyttelytreenin jälkeen ja luotsasi Hiloa todella kauniisti kehässä. Pikku-Hilo ei sijoittunut sinisissä pennuissa, mutta jaksoi vielä kisata hienosti Sissin kanssa junior handlerissä heidän tullessaan toiseksi. Sini eli Jangas Zizzi oli paikalla turistina :) Kuvat lainattu sprinkkujen postauksesta...
Nuutti eli Jangas Xpialidocious kävi pyörähtämässä Varkauden näyttelyssä kivalla tuloksella ERI2. juniorisluokasta.
Pirjo Aaltonen kirjoitti seuraavanlaisen arvostelun: "Hyväluustoinen nuori uros, jolla seslvä sukupuolileima. Vielä kapea rungoltaan. Tasapainoiset kulmaukset. Hyvä kaula. Hieman tasainen ylälinja. Hyvä päänpituus ja pään linjat, mutta pää saa iän myötä vahvistua. Hyvinkannettu häntä liikkeessä. Hvät liikket takaa ja edestä. Sivuliikkeessä etuaskel on hieman korkea."
Z-pentueen tyttöjen geenitestitulokset saapuivat ja siellä oli kiva yllärikin mukana.
Kaikki tytöt ovat ihan odotetusti CDDY/CDDY-genotyyppiä, kuten kaikki tähän mennessä Suomessa tutkitut walesit. Tässä siis yksi syy suunniteltuun roturisteytysprojektiin, kun tuo lisää välilevytyrien riskiä 5-10-kertaisesti.
Mitään muuta tutkittua sairautta ne eivät kantaneet (eivät myöskään walesilla todettua lievää verenvuototautia tai munuaissairautta).
Monimuotoisuustulokset olivat seuraavanlaiset (waleseilla monimuotoisuus on yleensä 29-34 %):
Jangas Zizzi 31 %
Jangas Zalando 32 %
Jangas Zara 35 %
Kiva, että Zara on keskiarvoa monimuotoisempi perimältään, noita 35 % tuloksia on kasvateissani tähän mennessä vain kolme. Monimuotoisuus on rodussa matalahko, kun sekarotuiset ovat yleensä muistaakseni 45-50 %. Siskot on monimutoisuudeltaan hyvin tyypillisiä rodussaan.
Loput tuloksista ovat lähinnä hauskoja nippelitietoja. Zalando on ainoa, jolla on takakannukset (niin kuin onkin), se oli myös ainoa, jolla on tan-merkit - mitä ei tietenkään punaisesta koirasta voi nähdä. Muiden walesien tapaan näilläkin "reduced shedding"-geeni eli niiltä ei lähde karvaa yhtä paljon kuin useimmita roduilta.
Viikonloppu huipentui vielä Mickeyn eli Fi Ava-G Jangas Q-hun Kurkottaa ja Mette Berghin perinteisiin agilitykisoihin, jossa he kisasivat A2-luokassa Kirkkonummella Riikka Kankaisen radoilla. Nyt pelissä oli kolmosluokkaan nousu neljännessäkin agilitylajissa. Ekalta radalta hylky, mutta toiselta hienosti 0-tulos ja sijoitus 2., joka tarkoittaa Oivaa eli oikeutta kilpailla kolmosluokassa!! Jippii!
Aikamoinen viikonloppu ollut tulosten suhteen - onnea vielä Metelle, Essille ja Tonjalle taitavine punavalkoisineen! Olette kaikki uskomattoman päteviä ja osaavia :)
Torstaina taidetaan saadakin kakkua treeneissä - lurps!